понеделник, 25 март 2013 г.

Екранизация на книгите: филми vs книги

В последните  години стана практика холивудските сценаристи все по-често да прибягват до сюжетите на успешни и вече реализирали се на пазара книги, или на такива, които предстои да завладеят публиката със своята история. Малко известен е фактът, че култови филми от миналия век като „Психо“ на Хитчхок са в действителност базирани върху книга. Всъщност, някои журналисти и критици на филмовата индустрия даже смятат, че най-успешните филми и филмови поредици имат в основата си книги. С какво се обяснява този факт?
Някои твърдят, че това се дължи на последователното опростяване не съдържанието на книгите, вкарването на все повече диалози, превръщането на художествения текст в протосценарий. А дали е така? Дали в простотата на книгите и приближаването на езика им до този на филмовото изкуство се дължат така успешните филмови поредици като „Властелинът на пръстените“, „Хари Потър“, „Хрониките на Нарния“, „Облакът Атлас“, „Животът на Пи“, „Игрите на глада“ и безброй други? Основният проблем при екранизирането на популярни книги, които вече имат голяма база от почитатели, е, че представите, които те са си създали за героите, обстановката и цялата история, могат да са коренно различни от тези, изобразени във филма. Все пак филмите са адаптации на книгите, опростени така, че да се нравят на масовия дрител, и не могат да предадат цялостното впечатление, което бихме продобили ако прочетем книгата.
Защитниците на книгата се опасяват, че хората в крайна сметка пренебрегват първоизточника – книгата, и се фокусират изцяло върху лесносмилаемия филм, което значително съкращава нейния живот, но практиката частично опровергава тези опасения. В действителност екранизацията на книги значително ги популяризира сред широка група от хора, и то в световен мащаб, особено ако се има предвид глобалното влияние на Холивуд. След излизането на някой филм по книга, книжните произведения търпят някои промени – едни се преиздават, допечатват се, но най-голяма промяна има в кориците, върху които често простите дизайни са заменени със сцени от филмите или със снимки на главните герои, като по този начин се привилча вниманието на читателите, които вече могат да разпознаят героите от филмите върху кориците, а това значително увеличава продажбите.
Възникват още въпроси, като например може ли филмът да е по-добър от книгата? Често сме чували израза, „първо прочети книгата, за да не ти се развали впечатлението като гледаш филма“. И в някои случаи това се оказва вярно. Макар че някои активни читатели остават изключиетлно разочаровани от екраницацията на любимите си четива, просто защото те се различават от техните представи, други остават приятно изненадани от различната гледна точка, която сценаристи, режисьори и актьори придават на обичаните книги.
Съществуват безброй много класации за най-успешни филми по книги, като сред първите места се въртят заглавия като: „Изкуплението Шоушенк“ (1994) по повестта на Стивън Кинг „Рита Хейуърт и изкуплението Шоушенк“, „Боен клуб“ (1999) по едноименната книга на Чък Паналюк, „Портокал с часовников механизъм“ (1971) на Антъни Бърджес, филм и книга доста популярни и до днес, „Мемоарите на една гейша“ (2005) на Артър Голдън, екранизираният безброй пъти „Магьосникът от Оз“ (1939) на детския роман от Лиман Франк Баум, „Да убиеш присмехулник“ (1962) на Хърпър Лий, Кръстникът и безброй други. 
Тенденциите за в бъдеще са тези два вида медии – филмите и книгите, да продължават да си взаимодействат и влияят взаимно, а както днес виждаме – и да се допълват. Взаимоотношенията филм – книга стават все по-сложни и границите между тези две творения на изкуството започват да се размиват. Все повече книги имат трейлъри, кратки филми по тях, екранизации, които само спомагат за тяхното популяризиране и превръщането им в световноизвестни марки. Разбира се, невинаги успешна книга означава и успешен филм. Има множество световни бестселъри, които така и не са достигнали до големия екран – за добро или за лошо. Защото все пак филмите се целят към голяма и широка аудитория и затова трябва да отговарят до голяма степен на масовия вкус, а неоспормио при този процес се губи от стойнстта и посланието на съответната книга (имат се предвид масовите продукции на филми). Филмовата индустрия също така използва предимствата на книгата – по успешни филмови поредици се създават и книги, които допълват света, създаден от тях, а и доразвиват марката на този медиен продукт – "Star Wars", "James Bond", "Pirates of the Caribbean" и др.
Също така, ние през цялото време сравняваме оригинала с филма, а той несъмнено е по-добър от филма. Въпрки това, чрез филмите може да се накарат повече читатели да обърнат внимание на кинагата, и по този начин да се промотира четенето сред младите. 
автор: Александра Караянева, I група
Източници:
10 Movies You Didn’t Realize Were Based on Books 
10 Great Books That Should Be Movies  
The Trouble with Making Books We Love into Movies 
The 13 Most Successful Secular Fiction Novels Never to Be Adapted Into a Feature Film 
Top 15 Most Successful Book to Movie Adaptations
Десет хитови филма, които не знаете, че са екранизации по книги
Екранизации по книги завладяват Холивуд
Филми по книги
ranker.com

Няма коментари:

Публикуване на коментар