Книгоиздателската
дейност е в процес на „атомизация“ според експерта Майк Шацкин.*В свой блог
пост той пише: „Скоро- в близките 5 или
10 години- всеки университет, всяка правна кантора, всяка счетоводна къща и всяка
консултантска компания, всеки който развива съдържанието в някаква медия ,
както и повечето производители и дистрибутори също ще станат книгоиздатели.“
След
пристигането на социалните мрежи и блоговете в първите години на новия век
всяка марка придоби способността да прави собствен маркетинг в онлайн
пространството (и многосе възползваха от тази възможност).Има хиляди марки със
собствени Фейсбук страници, Туйтър фийдове, Тъмблър блогове и тем подобни.
Сега, когато
електронните книги стават все по-известни и сравнително лесни за сглобяване, все
повече компании извън издателския бизнес започват да бълват електронни книги, които
доста обогатяват и освежават медия-миксовете.
Ако трябва
да говорим в примери, няма да липсват такива. „Scientific American” например имат пусната поредица от електронни книги, “American
express publishing” не остават по-назад със собствена поредица. „The
Atlantic”, “Newsweek/Daily Beast” , “Washington Post”, “The Wall Street
Journal” са все примери за издания, решили да се
облагодетелстват от дигиталното книгоиздаване. Списания като „Playboy” и “Cosmopolitan”също са сключили договори за ежемесечно идаване на кратки електронни
книжки.
Както Шацкин
посочва в поста си, много други вече са се присъединили към ранковете на
горепосочените и в следващите няколко години почти всяка компания ще осъзнае,
че и трябва стратегия за дигитално книгоиздаване. Така както преди няколко
години много осъзнах, че им трябват стратегии за социалните медии и така както през
90те стана ясно, че уебсайтът става нещо задължително.
И докато
тази тенденция ще продължи да набира скорост, нуждата от традиционното
книгоиздаване ще се усеща все по-малко. А с нея ще отпада и търсенето на
професионални издателски услуги.
Естествено,
печатната книга все още доминира и
предлага много неща, които електронната не успява. За всички онези, които искат
както електронна книга, така и неин
печатен еквивалент, удобни и сравнително достъпни възможности възможности има.
Такива предлагат например издателства като „Ingram”, “Perseus” и “ Random
house”.
В добавка
към темата ето нещо, което дава добра представа каква ще бъде
дигиталната книга много скоро и кое ще е различното.
*Майк Шацкин е един от всепризнатите експерти в сферата на книгоиздаването.
За 50-те си години стаж в тази област той е преминал през почти всичките и
звена: продавач, автор, агент, директор продажби и продукция. През последните
30 години Шацкин е предимно консултант в сферата на дигиталното книгоиздаване.
Автор: Петя Минкова
Източници:
4. Сайтът на "Push Pop Press", занимаващи се с дигитално книгоиздаване. Един от основателите на компанията (Майк Матас) говори в клипчето, линк-нато горе.
Няма коментари:
Публикуване на коментар