понеделник, 25 март 2013 г.

Относно книгоиздаването и неговото бъдеще



Книгоиздателската дейност е в процес на „атомизация“ според експерта Майк Шацкин.*В свой блог пост той пише: „Скоро- в близките 5 или 10 години- всеки университет, всяка правна кантора, всяка счетоводна къща и всяка консултантска компания, всеки който развива съдържанието в някаква медия , както и повечето производители и дистрибутори също ще станат книгоиздатели.“
След пристигането на социалните мрежи и блоговете в първите години на новия век всяка марка придоби способността да прави собствен маркетинг в онлайн пространството (и многосе възползваха от тази възможност).Има хиляди марки със собствени Фейсбук страници, Туйтър фийдове, Тъмблър блогове и тем подобни.
Сега, когато електронните книги стават все по-известни и сравнително лесни за сглобяване, все повече компании извън издателския бизнес започват да бълват електронни книги, които доста обогатяват и освежават медия-миксовете.
Ако трябва да говорим в примери, няма да липсват такива. „Scientific American” например имат пусната поредица от електронни книги, “American express publishing” не остават по-назад със собствена поредица. „The Atlantic”, “Newsweek/Daily Beast” , “Washington Post”, “The Wall Street Journal” са все примери за издания, решили да се облагодетелстват от дигиталното книгоиздаване. Списания като „Playboy” и “Cosmopolitan”също са сключили договори за ежемесечно идаване на кратки електронни книжки.
Както Шацкин посочва в поста си, много други вече са се присъединили към ранковете на горепосочените и в следващите няколко години почти всяка компания ще осъзнае, че и трябва стратегия за дигитално книгоиздаване. Така както преди няколко години много осъзнах, че им трябват стратегии за социалните медии и така както през 90те стана ясно, че уебсайтът става нещо задължително.
И докато тази тенденция ще продължи да набира скорост, нуждата от традиционното книгоиздаване ще се усеща все по-малко. А с нея ще отпада и търсенето на професионални издателски услуги.
Естествено, печатната книга  все още доминира и предлага много неща, които електронната не успява. За всички онези, които искат както електронна книга, така  и неин печатен еквивалент, удобни и сравнително достъпни възможности възможности има. Такива предлагат например издателства като „Ingram”, “Perseus” и “ Random house”.
В добавка към темата ето нещо, което дава добра представа каква ще бъде дигиталната книга много скоро и кое ще е различното.

*Майк Шацкин е един от всепризнатите експерти в сферата на книгоиздаването. За 50-те си години стаж в тази област той е преминал през почти всичките и звена: продавач, автор, агент, директор продажби и продукция. През последните 30 години Шацкин е предимно консултант в сферата на дигиталното книгоиздаване.






Автор: Петя Минкова


Източници:
4.      Сайтът на "Push Pop Press", занимаващи се с дигитално книгоиздаване. Един от основателите на компанията (Майк Матас) говори в клипчето, линк-нато горе.



Няма коментари:

Публикуване на коментар