Подборът на оптимален тираж за
една книга е деликатен въпрос. Авторът винаги започва да пресмята колко и на
кого ще даде - на приятели, роднини,
познати, колеги. Не трябва да се хранят илюзии, че продадените бройки ще
надхвърлят установените норми в бранша. Най-често се правят тиражи на стойност
от няколко хиляди лева за 1000 бройки или 20-30 броя, които влизат в употреба
единствено от приятелския кръг. Много е важна нагласата към една книга. Не
трябва да се издава без план, иначе парите отиват на вятъра, а дърветата за
този тираж изчезват безцелно. Преди да се вземе решение за това какъв да е
тиражът, трябва да се прецени колко средства могат да се отделят за реклама и
къде ще е най-добре да се пласира книгата.
Възможна грешка е да се предприеме компромисен вариант и
да се издаде книга в тираж от 200-300 бройки. Това е най-неоптималният вариант,
тъй като се използват ресурси за 1000 бройки, а се произвеждат по-малко и
себестойността на книгата излиза нереално голяма. Разликата между 200 и 1000
бройки е само в цената на хартията, която е около 15%-20% от общата
цена на отпечатване. Така че отново се връщаме на идеята, че
1000 бройки е най-добрият избор за автора. Но от там нататък изникват
други въпроси. Какво да правим с хиляда книги? Как да ги продадем? Как да накараме
читателите сами да търсят книгата? Това са важни въпроси, на които е хубаво да се даде отговор,
преди да се мисли за издаване.
Исторически погледнато на въпроса, преди 20 години
минималният тираж е бил приблизително 30 хиляди, а сега е примерно 2 хиляди.
Разбира се има специфични жанрове, които не се повлияни от подобно канонизиране
на тиража, но в общи линии числото хиляда остава рамка на един тираж в
книгоиздателския бизнес днес.
Автор: Мартин Лазаров
Използвани източници:
Няма коментари:
Публикуване на коментар