събота, 1 юни 2013 г.

"Слон, мухи и разни работи"

                 

Гери Турйска е една от най-заетите личности, които познавам. Тя винаги или пее, или пише, или "просто" води предаването сие, като винаги усмивката е на лицето й. През 2010-та година аз бях на представянето на втората й книга. Още тогава (като неосъзнат книгозидател) атмосферата, която тя създаде ми направи огромно впечатление. Просто Гери прави всичко с удоволствие и лекота.
Ето и какво сподели тя с мен. :)


Здравей, Гери! Имаш група, водеща си по БГ радио, Кутия за приказки, имаш написани две книги. Разкажи ми как започна всичко и кога?

Групата я чакам да се случи много отдавна, но се появи в края на 2010-та. В Rubikub сме аз, Веселин Веселинов-Еко на бас, Росен Ватев на барабани и Ангел Дюлгеров на китара. Кутията за приказки стартира по същото време. Първата ми книга излезе 2007-ма, а втората представихме в края на 2010-та също. Горе-долу всичко накуп се случи, но се е подготвяло и зараждало доста по-отдавна.

Написала си текстовете на много известни български песни? Можеш ли да разкриеш коя от всички тези песни ти е любима?

Много близки са ми на сърцето „Ти” и „Не мога” на Нина Николина. Харесвам си също „Близо” на Рут. И други, ама не ми е удобно сега да изреждам J

Как намираш време за толкова много неща?

Сутрин като стана, на гладно пия фреш от прилепови крила, докато хамстерът ми кръвожадно разкъсва главите им. Това ми дава демонична енергия, която стига за всички неща, с които се занимавам. J Истината е, че всеки има време за всичко, стига да го организира правилно и да го прави с желание.

Имаш написани две книги. Едната "Слон, мухи и разни работи" е стихосбирка. Какво те вдъхнови, за да я напишеш? Изобщо разкажи ни малко повече за нея.

Тя е сборник от мои стихотворения, които съм писала, когато съм била между 16 и 22 години. Издадох си я сама. Оказа се не чак толкова трудна задача. Трябват ти едни хиляда лева и приятели, които да помогнат с дизайна и наливането на текста. Направих го за себе си, ей така, защото имаше как. Лично оставих няколко бройки в арт-магазинчета, които харесвам. Не съм имала цел да печеля пари от нея или да я правя бестселър. По-голямата част от тиража подарих на приятели и познати.

Втората ти книга е съвместна работа със Стоян Динков? Какво те накара да издадеш разговорите ти от социалната мрежа на хартия?

„Приказка за вечността” започна с поезия. Онлайн разговорите са само част от нея. Не знам какво ме кара да издавам разни неща, вероятно са гласовете в главата ми J Това е литература и въпреки, че има елемент на реални събития, в крайна сметка е фикция. Красива, нежна и поетична измислица за двама души, които се срещат, за да споделят определено време заедно, разменяйки душите и мислите си.


Как ти дойде идеята за „Пощенска кутия за приказки” и би ли обяснила малко повече за самата идея?

„Пощенска кутия за приказки” започна на премиерата на „Приказка за вечността” в края на 2010-та. Инсталирах една червена пощенска кутия в галерията, в която представяхме романа със Стоян Динков. Поканих всички присъстващи да пуснат в нея по едно любовно писмо, ако имат желание, защото романът ни е съставен от такива. Хората се разписаха, прибрах се вкъщи с пълната кутия, почнах да чета и намерих красоти, които не исках да си останат само з амоите очи. На второто представяне на романа в Радио Кафе поканих мои близки приятели – музиканти, журналисти и актьори да прочетат писмата от сцената. Получи се много интересно и реших да продължа да го правя. Измислихме нова дата и тема и така вече над две години. От октомври 2012 насам Кутията е подкрепена от Jamеson Irish Whiskey. В началото събирахме публика то 50-60 човека, а в момента пълним Sofia Live Club. На финалното издание за този сезон през май, имахме публика от над 600 души.

Какъв е критерият ти за избиране на най-добрите текстове? Сама ли ги избираш?

Сама ги избирам ,съответно критерият е напълно субективен. Доста преди крайният срок знам кой ще чете този месец. Съответно подбирам десетте най-подходящи текста, според четящите. Това не значи, че са най-добрите текстове, а тези, които ще звучат най-добре.

Кой е разказът от ПКП, който ти е направил най-силно впечатление?

Адски много са. Има смешни, тъжни, социални, поетични... Сега правя подбор на десетте най-добри текста от изминалия сезон, защото подготвяме лятно турне по морето. На 13 юли (събота) ще има четене „Пощенска кутия за приказки -най-доброто от сезона” в Лозенец, бар „Русалка” и на 3 август в къмпинг Градина, в „Бара срещу фара”. На 12 август пък, в София ще направим едно много специално четене на открито, за което скоро ще разкажа J

Кое е най-голямото вдъхновение за теб?

Мисълта, че провокирам творчество с Кутията.

Кое е любимото ти занимание от всички?

Създаването на музика и литература.

Как откри, че писането ти е интересно и , че си добра в него?

Пиша от дете. Буквално откакто познавам буквите. Не съм убедена, че съм добра, имам още много да уча.

Разкажи ни и за Rubikub.

Ами ,всички се чувстваме в добро здраве J Пускаме скоро сингъл. Казва се „За мен роден си” и се надявам да се свири по сватби и кораби ! Хахаха

Kaто за последно кажи нещо на бъдещите книгоиздатели. Има ли книгоиздаването бъдеще в България?

Всичко има бъдеще. Ако можеш да си го представиш, можеш и да го направиш. Бих им казала да обръщат специално внимание на всяка една книга, която издават. Конвейрното издателство е пилеене.



Специални благодарности на Гери, която отдели от времето си за блога на книгоиздателите! :)

Автор: Ина Лунгова
Снимки: Архив


Няма коментари:

Публикуване на коментар