неделя, 2 юни 2013 г.

...да се родиш два пъти..




1. Издателски факти и бекграунд на книгата
- Романът е писан в продължение на 9 години; публикуван през 2002 г. , световен бестселър, 3 млн. продадени копия до май 2011 година; преведен на 34 езика, печели наградата „Пулицър”;
-У нас издава „Жанет 45”, част от поредицата „Отвъд”;  699 стр. (българско издание), в оригинал 544 страници, първо издание е на издателството „Фарар, Щраус и Жиро”;
-Книгата се счита за едно от най-големите постижения в съвременната американска литература и е предлагана да влезе в списъка на Great American novel (концепция за книги, които описват много добре духа на времето в Америка, с централни теми много типични за американската действителност в определено време и пространство, на културна, социална и политическа тематика). Идеята е да се намерят и обособят най-добрите американски постижения в областта на литературата, които формират т.нар. „американски епос”. За XIX в. носители на титлата Great American novel са епосът на Mелвил „Mоби Дик” и „Хъкълбери Фин” на Марк Твен. Някои от най-значимите американски романи на XX в. са „Великият гетсби”, „Спасителят в ръжта”, ‘ „Да убиеш присмехулник” и „Американски пасторал”.
2. Основни сюжетни линии, теми в историята
Мидълсекс е определяна от критиката като семейна сага поради своя обхвата на разказа; Адам Бегли от „Ню Йорк Обзървър” дава много добро определение за жанра, който е хибриден- епос, смесен с история, романтика, комедия, трагедия.
Мидълсекс е модернозвучащ съвременен епос, който обаче точно заради хибридния характер на своя жанр се чете много леко, спокойно. Наситен е със събития, постоянно нещо се случва и вниманието на читателя е винаги в историята, която се описва.
Описват се три истории, на три поколения. Първата история започва през 1922 година в Битиниос, Мала Азия, с емиграцията на бабата и дядото на главния герой. Главният герой се казва Кал Стефанидис (роден като Калиопа Стефанидис) и проследява историята на семейството си. Юдженидис пише романа в първо лице, така че Кал се явява главен герой и разказвач.
Главна тема (представена чрез образа на Кал): темата за половата идентичност и за нейното формиране. Критиката все пак, заради обема и различните преплитащи се повествователни линии, посочва за основни още няколко  теми:
1. Американската мечта- животът на гръцката емиграция в Америка, борбата за доказване и реализация сред корпоративната машина на американските мегаполиси;
2. Темата за новото начало, за емоционалното прераждане- тук имаме два момента: от една срана новото начало в живота, свързано със заминаването на бабата и дядото на главния герой,  които скъсват връзката с родната си земя, стават принудително американци и поставят начало на американски род; и от друга страна- по-личното и интимно начало на главния персонаж, който се ражда отново като момче, когато става на 14 години. С тези думи започва и самият роман, с изречението: „Родих се два пъти.”
3. Инцест и интерсексуалност
4.Расови сблъсъци и национална принадлеждност
3. Лично мнение и впечатления
Романът първоначално ме грабна със своята форма и стилистика; преди да знам за какво се разказва ми хареса как ми се разказва. Приказната, отдалечена фикционалност, с която е описано миналото, постоянното прескачане във времето, са от силните страни на наратива. Впечатли ме идеята за това как човек, за да се разбере, за да се осъзнае, трябва да осъзнае изконната си връзка с традицията, с миналото, с това, което го е направило такъв, какъвто е. Имаше един великолепен цитат в книгата, в който се казваше, че колкото повече порастваме, ние всъщност се връщаме назад в миналото, разбираме своите баби, своите дядовци, своите прародители, започва в нас все по-силно и отчетливо да шумоли кръвта и да буботи тътена на родната земя, с която сме неразривно свръзани. Главна тема в книгата за мен: темата за приемствеността и принадлежността. Нужно ни е да принадлежим и да знаем откъде сме произлезли. Без това знание, без корените, не бихме могли да разцъфнем като хора.

Мидълсекс е модерно написан роман, в духа на великите епоси, с много сериозна митологична основа. Използвани са мотиви от митове за Минотавър, бог Хермафродит, пророкът Тирезий. Освен това са преплетени различни времена, култури и стилистични похвати за описването им. Юдженидис е проучвал обстойно проблемите на половата идентичност, ходил е на сеанси и се е запознавал с хора, живеещи със сменен пол, LGTB движението и т.н.
 Колосален акт на любопитство, въображение и любов.
The New York Book Review за романа
Изданието на Жанет 45: http://books.janet45.com/books/564
Автор: Христиана Хинова

Няма коментари:

Публикуване на коментар