понеделник, 29 април 2013 г.

Selfpublishing

         
       Selfpublishing- (самоиздаване или самопубликуване) е нов модел на книгоиздаване популярен в САЩ и разпространяващ се в Европа.
       
       Основната идея е в максималния контрол на автора върху произведението си. В традиционното книгоиздаване авторът предава ръкописа  си на издателя и чака тoй да бъде напечатан в определен брой екземпляри, които да бъдат разпространени. Процесът е бавен. По книгата работят няколко специалисти-печатари, коректор, няколко редактори, графичен дизайнер,  дизайнер на корицата, ПР, маркетинг специалисти. Ако авторът не е известен, разпространението е трудно и достига до малко хора.
     Специалистите по книгоиздаване виждат негативните страни в традиционното книгоиздаване и дават нови възможности, каквато е "самоиздаването".
     
      При самоиздаването авторът ръководи процесът по създаването, редактирането, дизайна и разпространението на своята книга. Например:

1. Авторът избира тема за книгата си.

2.Авторът пише творбата си, използвайки word процесор ( Microsoft Office), който е настроен спрямо предпочитания от него размер на книгата.

3. Авторът форматира книгата си на PDF файл.

4. Авторът създава дизайна на корицата на книгата си.

5. Авторът избира selfpublishing компания.

6.Авторът качва файловете си в сайта на компанията  и подобрява копията си.

7. Книгата е на пазара- авторът започва продажбата й онлайн.

8. Авторът форматира  своята книга на електронна книга.

Това е един от вариантите за самоиздаване. Разбира се самоиздаването има и отрицателни страни. Авторът не е професионалист във всички области на книгата. Той не може да да я редактира по-добре от един редактор в издателство, нито да направи графичния дизайн и дизайна на корицата по-добре от дизайнера в издателството. Авторът трябва да има добър маркетингов план и да умее да прави рекламата на книгата си сам, което изисква по-голяма отговорност от него самия. Извършвайки цялата( или почти цялата) дейност сам, авторът разчита на себе си и своите възможности за печалба от творбата си без да чака работещите в издателството. Той е в постоянна връзка с читателите на книгата си чрез социалните мрежи, литературните форуми, сайтът на компанията за продажба на книги. Така той си прави самореклама, която е продуктивна и му носи печалба. Авторът спестява пари, които обикновено се дават на издателя и вместо да чака смешните си 15% от продажбата на всеки екземпляр, продаван на дребно, той взима 100% от печалбата за себе си "самоиздавайки се".

Представеният по-горе модел е най-оптимистичният и не винаги се случва.  Самоиздаването зависи от качествата на автора. Дали той може да се справи сам с дейността, която извършват няколко специалисти в издателство? Дали има търговски нюх и хъс за печалба? Това зависи изцяло и само от него.

Selfpublishing и Самиздат

Selfpublishing books


 
                                                                                                                                  Филип Колов





Няма коментари:

Публикуване на коментар