Идеята за bookshop туризъм идва
от Лари Портцлайн (Larry Portzline), писател и преподавател в колеж от
Централна Пенсилвания, и представлява форма на културен туризъм, която промотира
местни, независими от големите вериги, книжарници и четенето като цяло. Това
представлява организирана група от туристи – любители на книгите, които обикалят и по този начин
подкрепят малките независим книжарници. По този начин се възвръща интересът към тях и се води борба за тяхното оцеляване, усложнено вследствие на рецесията, силната конкуренция от страна на големите вериги книжарници и разпространението на е-книгата.
Първите опити за такива организирани екскурзии са през 2003 г., когато Портцлайн събира група библиофили от Харисбург и заедно обикалят с автобус различни градове из страната, в които посещават такива уникални книжарници.
По-късно той промотира концепцията си чрез сайт, дори пише книга за това как да се организира подобно мероприятие и след това
създава и организиця за туризъм по книжарниците. Много хора подемат идеята не само в САЩ, но в Австралия и други страни,
защото в нея виждат успешен начин за борба с рецесията – именно като стимулират малките
книжарници и местната икономика. Групите с посетители могат да се възползват и от
образователните ползи на подобни обиколки, а в някои случаи така да се разшири влиянието им за популяризиране на кампании (напирмер за набиране
на средства за благотворителни организации). Също по този начин могат да се организират срещи с
автори, литературни четения и други подобни културни събирания. През 2006 г. Асоциациите
на Южна и Северна Калифорния за книги подемат инициативата и организират такива
пътувания до Лос Анджеис, Сан Диего и Сан Франциско. Тази кампания се подема
отново през 2009 г., като отговор на тежкото икномическо положение на дребните книжарници.
Какви са предимствата на подобен тип туризъм?
Bookshop tourism представлява организирано посещение – от един автобус
до един миниван с хора, които обикалят местни книжарници (или места, свързани по някакъв начин с книгите и техните автори), в които има някакви
забележителности, приятна атмосфера или самите те са толкова красиви, че си заслужава да се напусне комфортът на дома. По този начин библиофили могат да се съберат на едно място
и да обсъждат книги, да се срещат с автори, да организират различни четения.
Освен иднивидуално, може да е групово организирано от библиотиеки, училища, организации и
т.н.
B2 Boutique Hotel в Цюрих, Щвейцария |
Основните предимства на подобен тип туризъм за хората, обичащи книгите,
са, че с настъпването на е-книгата, все повече такива малки продавачи замират,
а в тях се крие една автентична атмосфера, предразполагаща библиофила да се отдаде на любимото си занимание – четенето и откриването на нови непознати светове. Там могат
да се намерят уникални екземпляри на книги от отминали епохи, на позабравени теми,
които трудно могат да се срещнат в големите вериги. Също така в малките книжарници персоналът е
добре квалифициран и може да обърне внимание на читателите. Самите помещения често предлагат място за
събиране, създават интимна атмосфера, която предразполага към себевглъбяване и
четене, стават средища на локални автори и по този начин поддържат местния културен живот. Така
се стимулират и различните групи почитатели и клубове по книги, както и учебни групи, дошли с цел
да научават нови неща в различна атмосфера.
Съществува и организация, отново създадена от
Портцлайн – Национален съвет за туризъм по книжарници (National Council on
Bookstore Tourism). Днес в борда на директорите ѝ участват представители на
Американската асоциация на продавачите на книги (American Booksellers
Association), Американска библиотечна асоциация (American Library Association)
и много представители на книжарници, които организират най-разнообразни конкурси,
панаири и обиколки.
Източници:
автор: Александра Караянева, I група
Няма коментари:
Публикуване на коментар