понеделник, 8 април 2013 г.

Професия:Издател



Често на книгоиздаването се гледа като на област, която духовно и културно обогатява. Област благодарение на която книгите достигат до масовия читател. Книгоиздаването това също е изкуство. На самите издатели им харесва да гледат така на нещата, някои дори го признават. Всъщност да си издател е професия като всяка друга. Нито по-лесна, нито по-трудна. Професия, за която се изискват знания, умения и лични качества. Но какви по-конкретно качества трябва да притежава един издател? Какви са интересите му, в какво намира мотивация? Има ли успехи?

За да се практикува издателската професия е необходимо висше образование “Книгоиздаване”, “Журналистика”, “Връзки с обществеността”, “Българска филология” или друга специалност свързана с книгите и комуникациите. Разбира се, има много издатели, които не са завършили нито една от изброените специалности, но пък компенсират с други качества.

Книгоиздаването е кариера, в която има много творчество. Нужен е усет за литературните творби. Важна е бърза и аналитична мисъл, за да прецени издателя кои ръкописи да бъдат отпечатани. Решението кое да излезе на пазара се свежда обикновено до вкус и око за пазара, тоест принципът е субективен. Важно е изграждането на отношения с авторите. Много издателства залагат на познати автори, с които успехът е гарантиран, но има и такива, които търсят нови таланти. Издателят обикновено е човек, който чете блогове и списания и търси подходящи неща, които да издаде, затова когато открие добър писател е важно да изгради връзка с него, за да работят заедно и занапред. Има много писатели, които през по-голямата част от кариерата си работят само с един издател. Силните комуникативни умения са от съществено значение за кариера в книгоиздаването.

Важно е, освен общата си култура издателят да има интереси и в специализирана област, тъй като има издателства, които предпочитат да се фокусират само върху детски книжки, готварски книги или научни трудове.

Издателят е човекът, който следи процеса по работа по една книга. Той започва своята работа като търси нови таланти, поддържа контакт с литературни агенти, често търси нови автори. В издателството естествено пристигат много ръкописи на хора, които сами си търсят издател. Накрая обаче се отпечатват само най-добрите или тези, от които е сигурно, че ще има печалба.

Хората, които работят в издателства обикновено прекарват времето си в книжарници и библиотеки. Участват или просто присъстват на събития свързани с книгите(панаири на книгата, премиери и представяния) и създават контакти. Отношенията са неделима част от тази работа, а и присъствайки на такива събития неизменно знанията се актуализират.
За да си конкурентоспособен в бизнеса е необходима богата обща култура, много добри компютърни умения, да си отборен играч и да обичаш да работиш в екип, любознателност, за да се актуализират уменията и знанията в областта на рекламата.

Издателят наблюдава процеса на редактиране на книгата, а понякога и сам върши това. Работи с екип по форматирането на книга, избира шрифта и участва в избора на корица, затова компютърната грамотност е задължителна.

Издателството организира премиерата на една книга, както и маркетинг стратегия, така че тя да стигне до масовия потребител. Колко ще са успешни зависи от уменията на издателя и средствата, които той реши да вложи. Липсата на достатъчно финанси е слабото звено на книгоиздаването у нас, което означава: високите доходи, добрата заплата не са мотивацията, която кара издателя да избере тази професия; липсата на пари в процесите по издаването и разпространението на една книга правят българските издатели изобретателни при решаването на проблеми. Само за сравнение в САЩ един издател с опит зад гърба си взима заплата около 100 хиляди долара годишно. В България цифрите не са такива.

Ако търсиш кариера в медиите, обичаш да четеш и публикуваш, може би трябва да си издател. Издателят работи с книги, списания и други печатни издания. Открива талантливи писатели, редактира и форматира крайния продукт, занимава се също и с маркетинга. Книгоиздателя следи дали неговия екип изпълнява своите задължения и го ръководи, защото макар издател и редактор у нас да се използват като синоними, всъщност те не са.





Изготвил: Магдалена Методиева

Няма коментари:

Публикуване на коментар