Често на книгоиздаването се гледа като на област, която духовно и културно
обогатява. Област благодарение на която книгите достигат до масовия читател.
Книгоиздаването това също е изкуство. На самите издатели им харесва да гледат
така на нещата, някои дори го признават. Всъщност да си издател е професия като
всяка друга. Нито по-лесна, нито по-трудна. Професия, за която се изискват
знания, умения и лични качества. Но какви по-конкретно качества трябва да
притежава един издател? Какви са интересите му, в какво намира мотивация? Има
ли успехи?
За да се практикува издателската професия е необходимо висше образование
“Книгоиздаване”, “Журналистика”, “Връзки с обществеността”, “Българска
филология” или друга специалност свързана с книгите и комуникациите. Разбира се, има много издатели, които не са завършили нито една от изброените специалности,
но пък компенсират с други качества.
Книгоиздаването е кариера, в която има много творчество. Нужен е усет за
литературните творби. Важна е бърза и аналитична мисъл, за да прецени издателя
кои ръкописи да бъдат отпечатани. Решението кое да излезе на пазара се свежда
обикновено до вкус и око за пазара, тоест принципът е субективен. Важно е
изграждането на отношения с авторите. Много издателства залагат на познати
автори, с които успехът е гарантиран, но има и такива, които търсят нови
таланти. Издателят обикновено е човек, който чете блогове и списания и търси
подходящи неща, които да издаде, затова когато открие добър писател е важно да
изгради връзка с него, за да работят заедно и занапред. Има много писатели,
които през по-голямата част от кариерата си работят само с един издател.
Силните комуникативни умения са от съществено значение за кариера в
книгоиздаването.
Важно е, освен общата си култура издателят да има интереси и в
специализирана област, тъй като има издателства, които предпочитат да се
фокусират само върху детски книжки, готварски книги или научни трудове.
Издателят е човекът, който следи процеса по работа по една книга. Той
започва своята работа като търси нови таланти, поддържа контакт с литературни
агенти, често търси нови автори. В издателството естествено пристигат много
ръкописи на хора, които сами си търсят издател. Накрая обаче се отпечатват
само най-добрите или тези, от които е сигурно, че ще има печалба.
Хората, които работят в издателства обикновено прекарват времето си в
книжарници и библиотеки. Участват или просто присъстват на събития свързани с
книгите(панаири на книгата, премиери и представяния) и създават контакти.
Отношенията са неделима част от тази работа, а и присъствайки на такива събития
неизменно знанията се актуализират.
За да си конкурентоспособен в бизнеса е необходима богата обща култура,
много добри компютърни умения, да си отборен играч и да обичаш да работиш в
екип, любознателност, за да се актуализират уменията и знанията в областта на
рекламата.
Издателят наблюдава процеса на редактиране на книгата, а понякога и сам
върши това. Работи с екип по форматирането на книга, избира шрифта и участва в
избора на корица, затова компютърната грамотност е задължителна.
Издателството организира премиерата на една книга, както и маркетинг
стратегия, така че тя да стигне до масовия потребител. Колко ще са успешни
зависи от уменията на издателя и средствата, които той реши да вложи. Липсата
на достатъчно финанси е слабото звено на книгоиздаването у нас, което означава:
високите доходи, добрата заплата не са мотивацията, която кара издателя да
избере тази професия; липсата на пари в процесите по издаването и
разпространението на една книга правят българските издатели изобретателни при
решаването на проблеми. Само за сравнение в САЩ един издател с опит зад гърба
си взима заплата около 100 хиляди долара годишно. В България цифрите не са
такива.
Ако търсиш кариера в медиите, обичаш да четеш и публикуваш, може би трябва
да си издател. Издателят работи с книги, списания и други печатни издания.
Открива талантливи писатели, редактира и форматира крайния продукт, занимава се
също и с маркетинга. Книгоиздателя следи дали неговия екип изпълнява своите
задължения и го ръководи, защото макар издател и редактор у нас да се използват
като синоними, всъщност те не са.
Изготвил: Магдалена Методиева
Няма коментари:
Публикуване на коментар