понеделник, 13 май 2013 г.

Анализ върху търсенето на книги в Google



В България липсват надеждни данни за продажбите на книги през различните години. Още по-трудно могат да се намерят информации за продажбите в различните жанрове и възрасти.
Според социологическо изследване, цитирано от асоциация "Българска книга", само 4% от оборота минава през онлайн книжарниците. Това, че самите продажби не се осъществяват през интернет не означава, че клиентите не взимат решинията там. Затова са нужни и повече статистики за нагласите на потребителите. За щастие в интернет свободно можем да направим проучване за различните сегменти от книжния пазар. То няма да ни даде данни за тиражите и тяхната реализация. Все пак ще добием по-пълна представа  за българския читател и думите, с които той търси книги в интернет. Ще разберем и какъв е обема на това търсене.
В този материал ще разгледам тенденции в онлайн търсенето на книги в Гугъл през последните 12 месеца( 05.2012г.-05.2013г.) Това проучване е базирано на търсенията за България. Първата статистика се отнася за търсенията за думата “книга” и популярни словосъчетания с тази дума. Използван е инструментът Google Trends.Това е програма, която предоставя информация за относителния размер на търсените думи и фрази.
Числата върху графиката отразяват броя на търсенията, извършени за конкретна дума, спрямо общия брой търсения с Google във времето. Те не представляват абсолютни стойности на обема на търсенето, тъй като данните са нормализирани и представени в скала от 0 до 100. Всяка точка от графиката е разделена на най-високата точка, т.е. на 100. Инструментът Гугъл трендс показва нагласите в търсенията и нарастващите ниши на пазара. 



При търсене за електронни книги се отличава огромното търсене на „безплатни електронни книги”. То е сто точки, като повишението му е с повишение от 250%. Търсенията само за „електронни книги” варира между 50-70 точки, като логично стига 100 около коледните празници. Средни стойности около 80 точки имат търсенията за детски книги, което е висока и постоянна стойност.
Ще дам пример и за един от актуалните бестселъри в България – Петдесет нюанса сиво.
Ключова дума
Местни търсения месечно
петдесет нюанса сиво
3600
50 нюанса сиво
6600
петдесет нюанса сиво превод
260
петдесет нюанса на сиво
58
50 нюанса на сивото книга
91
50 нюанса в сиво
46
5o нюанса сиво
22
петдесет нюанса
5400
петдесет нюанса сиво онлайн
170
е л джеймс 50 нюанса сиво
36
книга 50 нюанса сиво
210
5о нюанса сиво
16
pedeset нюанса сиво
58
педесет нюанса сиво
36
петдесет нюанса в сиво
28
е л джеймс петдесет нюанса сиво
91

Това са търсенията в Гугъл за всяка от думите. Сбора им е от 16722.
 Чрез инструментът Google Keywords Tools съм извадил статистика за обема на търсения на по-популярните думи свързани с книгите. Данните отчитат броят търсения месечно в България за всяка от думите.
Ключова дума
Местни търсения месечно
книга
7480000
електронна книга
33100
електронна книга цена
1000
безплатна електронна книга
1000
електронна книга цени
590
електронна книга четец
1000
тайната книга
1900
книга тайната
1900
тайната книга онлайн
73
тайната градина книга
46
тайната книга download
58
дон кихот книга
1900
бг книга
2400
брулени хълмове книга
140
kniga
5000000
knigi online
12100
ана каренина книга
1000
книга бг
2400
предай нататък книга
170
knigi
110000
хубава книга
720
шогун книга
91
мермерски книга
880
лили чудото книга
110
книга за подарък
210
книга за
90500
търся книга
480
интересна книга
1900
българската книга
3600
книга зоната
590
книги онлайн
301000
online knigi
12100
архипелаг гулаг книга
880
книга на английски
8100


онлайн библиотека
60500
интернет книги
33100
електронни книги
33100
издаване на книга
1000
нови книги
6600
антикварни книги
1300
аудио книги
450000
магазин книги
40500
библиотека
1500000
книги online
301000
българска книга
4400
здрач книга
880
психология книги
60500
касова книга
3600
kniga online
135000
йога нидра книга
28
батето книга
28
книга за бебето
390
готварска книга
1000



Впечатление правят няколко неща. На първо място, огромното по обем търсене на „електронни книги”(33 100 месечно) и „книги онлайн”(301 000) е в противовес с продажбите от около 0,1%. Читателите показват интерес към българските книги, словосъчетанията „българска книга” и „бг книга” имат съответно 4400 и 2400 месечно. Има  постоянно търсене към класически заглавия като „Шогун”(180) и „Брулени хълмове”(140).
 За „интересна книга” има 1800 търсения месечно, а нито един от резултатите  в Гугъл не е на страница на български издатели. Явно те не са оптимизирали сайтовете си спрямо желанията на клиентите и не се съорбазяват с търсенето на пазара. Това е може би и една от причините за граничещия с нула процент на онлайн продажбите.

 

Няма коментари:

Публикуване на коментар