Замислих се над темата за
жените и книгите след посещението на премиерата на книгата „Дневник на
необикновената жена”, на която бяхме с Мария Филипова и за която тя разказа
преди известно време. Нямаше как да не ми направи впечатление сравнително
големият брой дами, които бяха на тази премиера и ентусиазма, с който слушаха и
си купуваха книгата.
Реших да потърся различни
статистики и не бях изненадана от това, че при повечето се отчита, че жените
четат повече от мъжете. Доста повече дори! В процентно отношение при повечето
проучвания 70% са в полза на жените и само 30% за мъжете. Също така жените не
само четат повече, но и отделят много повече пари за купуване на книги.
След тези факти не е учудващо,
че издателствата се насочват към женската аудитория и издават най – много
книги, предназначени за тях. Тези книги постигат и най – голям успех. Най –
пресният пример специално за Балгария са книгите на Елиф Шафак, които през
последните години са най – четените в страната ни. За периода 29 април – 5 май
тази година от класацията на „Хеликон” най- продаваната книга отново е на Шафак
– „Дворецът на бълхите”.
Дори в различни онлайн
книжарници има раздел „За жената”. Естествено, клиширано или не, жените четат
най – вече т. нар. „романтични” книги. Не е голяма изненада. Дори и смешно да
звучи тези книги както повечето жени отговарят в анкетите ги откъсват от
реалността. Същата работа като с романтичните комедии – гледаш ги не защото ще
се обогатиш интелектуално, а за да си оправиш настроението. Поне при мен в
повечето случаи е така. Освен тези
романтични книги, много популярни са и книгите, свързани с даване на съвети за
живота- за любовта, работата, семейството, външен вид и т.н.
От друга страна ми прави
впечатление и оформлението на книгите – повечето са добре направени, с хубави,
приятни цветове, а жените все пак се водят и от тези неща.
Като бъдещ издател няма как да
не се направят изводите, че една от най – успешните тактики, а може би и най –
успешната е да се издават книги, насочени към женската аудитория.
Илюстрациите към статията са на едни от най- новите и продавани книги в момента.
Бетина Санкова
Аз лично не обичам такива напарфюмирани книжки, но като бъдещи издатели ще трябва да им обърнем голямо внимание :-D А и е може би по-лесно да пишеш и по-интересно да оформяш дизайна на такава книга. Тази книжка на Хана Тъниклиф например е с такава свежа корица, че как да не се изкушиш.... :))
ОтговорИзтриване/Зорница/