събота, 11 май 2013 г.

Жените и книгите




Замислих се над темата за жените и книгите след посещението на премиерата на книгата „Дневник на необикновената жена”, на която бяхме с Мария Филипова и за която тя разказа преди известно време. Нямаше как да не ми направи впечатление сравнително големият брой дами, които бяха на тази премиера и ентусиазма, с който слушаха и си купуваха книгата.
Реших да потърся различни статистики и не бях изненадана от това, че при повечето се отчита, че жените четат повече от мъжете. Доста повече дори! В процентно отношение при повечето проучвания 70% са в полза на жените и само 30% за мъжете. Също така жените не само четат повече, но и отделят много повече пари за купуване на книги.
След тези факти не е учудващо, че издателствата се насочват към женската аудитория и издават най – много книги, предназначени за тях. Тези книги постигат и най – голям успех. Най – пресният пример специално за Балгария са книгите на Елиф Шафак, които през последните години са най – четените в страната ни. За периода 29 април – 5 май тази година от класацията на „Хеликон” най- продаваната книга отново е на Шафак – „Дворецът на бълхите”.

Дори в различни онлайн книжарници има раздел „За жената”. Естествено, клиширано или не, жените четат най – вече т. нар. „романтични” книги. Не е голяма изненада. Дори и смешно да звучи тези книги както повечето жени отговарят в анкетите ги откъсват от реалността. Същата работа като с романтичните комедии – гледаш ги не защото ще се обогатиш интелектуално, а за да си оправиш настроението. Поне при мен в повечето случаи е така.  Освен тези романтични книги, много популярни са и книгите, свързани с даване на съвети за живота- за любовта, работата, семейството, външен вид и т.н. 
От друга страна ми прави впечатление и оформлението на книгите – повечето са добре направени, с хубави, приятни цветове, а жените все пак се водят и от тези неща.
Като бъдещ издател няма как да не се направят изводите, че една от най – успешните тактики, а може би и най – успешната е да се издават книги, насочени към женската аудитория. 
Илюстрациите към статията са на едни от най- новите и продавани книги в момента. 

Бетина Санкова 



1 коментар:

  1. Аз лично не обичам такива напарфюмирани книжки, но като бъдещи издатели ще трябва да им обърнем голямо внимание :-D А и е може би по-лесно да пишеш и по-интересно да оформяш дизайна на такава книга. Тази книжка на Хана Тъниклиф например е с такава свежа корица, че как да не се изкушиш.... :))

    /Зорница/

    ОтговорИзтриване