С напредване на технологиите и съвременните изисквания на читателите се променя и книгоиздаването в много аспекти. Променят се носителите на текстовото съдържание, променят се и методите за книгоиздаване, навлизат нови бизнес тенденции, появяват се нови алтернативни възможности в този бранш както за читателите, така и за автори и книгоиздатели.
Средният период за разпродажбата на една книга е между една и три години. Ако тиражът застоява и не отбелязва ръстове тогава издателството претърпява големи загуби. Именно затова се налага приспособяване на книгоиздаването и книгоразпространението към нуждите на читателите.
Електронните четци стават все по-достъпни за читателите, а тези четци се нуждаят от електронни книги. Именно затова добър ход е паралелното издаването на печатното издание с електронна книга към него. През 2006 г. продажбите на електронни книги са в размер на едва около 0,1% от общите приходи на големите американски издатели. През 2012 г. продажбите стигат до 20%. Промяната е ясно откроена и се усеща нуждата от бягство от традиционните практики в книгоиздаването. Ето и няколко примера за това как дигитализирането затруднява традиционните книгоиздатели:
- Amazon ще продължи да расте, като канал за търговия на дребно, докато други самостоятелни книжарници ще бъдат притискани все повече и повече, което ще доведе до затваряне на книжарници и съкращаване на част от веригите.
- Намаляването на търговски площи в книжарниците – рафтове, вътрешно пространство и витрини, както и пространството в традиционните печатни медии като „Ню Йорк Таймс“, ще направи по-трудно за издателите да поддържат своите книги добре забележими и различими. Затова в борбата за видимост издателите ще са принудени да отделят повече и повече от техните маркетингови усилия към онлайн средата, където те ще се надяват да намерят нови начини за привличането на вниманието на читателите към своите книги.
- Малки издателства и иновативни стартиращи фирми ще се размножават, като разходите и усложненията, свързани с веригата за доставка на книгата, ще намаляват. Заплахите в посредничеството обаче ще се умножават. Ето в такава ситуация както традиционните, така и новите играчи ще трябва да се възползват от новите технологични възможности.
По всяка вероятност бъдещето на публикуването ще бъде смесена икономика на печатни и електронни книги, а не само едностранно преминаване от хартиени към цифрови книги. И най-успешните издатели ще са тези, които са в състояние да структурират бизнеса си по начин, който им позволява да се възползват напълно от двете възможности.
Най-разпорастраненият издателски метод в момента е Self-publishing. Всеки автор може да самопубликува творбата си с помощта на Amazon, Lulu, Barnes & Noble и др. Но това не поставя издателските къщи в безизходица. Нуждата от експертно мнение и подбора на целия творчески наплив, който иска да види бял свят е необходим за да може рафтовете в книжарниците да са пълни с качествени произведения, а публикациите на критиците в литературните вестници да са с положителна нагласа.
Книгоиздаването има много лица, всяко от които се стреми да удовлетвори негово величество - Читателя. Обсъждането на въпроси като "Умира ли книгата?" или "Какво ги чака книгоиздателите?" е неизчерпаемо, подкрепено с хиляди аргументи от хиляди гледни точки. Най-важен е читателят и той не се интересува от конкретен метод на книгоиздаване, докато желаното четиво стига до него без препядствия.
Изготвил: Михаела Кулева
Източници: Статистически справки
Няма коментари:
Публикуване на коментар