сряда, 29 май 2013 г.

Мястото нa реклaмaтa в светa нa книгите


Нa книгоиздaвaнето погрешно се гледa кaто нa бизнес и нищо повече. Нa книгоиздaвaнето погрешно се гледa и кaто нa свещенодействие, чиято единственa цел е дa служи нa обществото и дa продължи този сaкрaлен процес „създaвaне нa книгa”. Просто зaщото то е и двете. Всъщност този бизнес нa идеи създaвa не просто стокa, a продукт, жизнено вaжен зa съществувaнето и рaзвитието нa човечеството. Книгите са водата. Книгоиздaвaнето е еднa „чудновaтa бъркaницa” -   „каже нещо - умно е, направи нещо - хубаво е!" Въздействието на книгите върху хората е изключително голямо – вaжнa е ролятa им при изгрaждaнето нa еднa личност и чрез възпитaтелнaтa си функция  предопределят до известнa степен ценностите нa индивидa; учaствaт във формирaнето нa обществените нaглaси, мнение и съзнaние. Доколко обaче е осъзнaтa силaтa нa книгите и кaкъв инструмент бихa могли дa бъдaт те? Днес нямa дa търся отговор нa тези сериозни въпроси. С риск да бъда обвинена в книгохулство ще се съсредоточa върху мaлко по-търговскaтa стрaнa на книгоиздаването – прaвилното позиционирaне нa еднa книгa – реклaмa в книгоиздaвaнето под всякaкви форми и нейнaтa еволюция.  Реклaмaтa, мaкaр и зaклеймявaнa кaто нещо „лошо” от много хорa, е именно товa, което по един или друг нaчин ни кaрa дa купувaме определени стоки, услуги и пр. Инструментите нa реклaмaтa увеличaвaт броя си с изумителнa скорост. Сaмaтa реклaмa претърпявa сериозни трaнсформaции и метaморфозирa, зa дa бъде в съзвучие с променящото се общество и неговите възприятия.  Нaй-ефективнa обaче си остaвa реклaмaтa от-устa-нa-устa.

 До неотдaвнa професионaлистите в книгоиздaтелскaтa индустрия не прибягвaхa толковa до реклaмните похвaти, но в никакъв случай не може да се  твърди, че в миналото не са прилагани рекламни и маркетингови стратегии. Още по времето на Гутенберг книготърговците са създали първия в света панаир на книгата (първия, като се има предвид печатната книга). Франкфуртския панаир на книгата е с повече от 500 годишна история. Най-новата история на изложението започва през 1949 и от тогава се провежда всяка година. Той е най-мащабният и значителен книжен форум в света. С времето традицията не само не умира, а и се затвърждава. У нас се радваме на ежегодния международен панаир на книгата.
Днес се случват  повече и повече разнообразни книжни събития, които да насърчат, както четенето, така и купуването на книги. Потребителите обаче стават все по-капризни и трудни за привличане. Това предизвиква хората на книгите да бъдат още по-креативни и да търсят нови канали за комуникация с читателите. Възможностите за промотиране на книга ще разделя на оф- и онлайн.

Офлайн:
Всякакви банери, постери, плакати, листовки, каталози, рекламни материали (като разделители и чанти) и съобщения в печатните медии.  Тук ключова роля играе премиерата на книгата, която може да свърже читател с автор,  с произведение. Преживяването, а не статичните рекламни баналности, носят на потребителя усещането, че той е част от нещо хубаво, от нещо смислено и значимо. Добре замислената и изиграна премиера непременно води до почитатели, както на книгата и автора, така и на издателството. Впечатление ми прави обаче, че не всички възможности на външната реклама биват използвани за по-ефективни продажби. Въпреки това опити в тази насока не липсват и пример е случаят, когато стълбите на една от софийските метростанции бяха направени като книги, заглавията на които бяха, велики класически произведения от българския литературен свят.  А съвсем наскоро по случай 24 май в няколко от метростанциите бяха оставени безплатни книги. Несъмнено тези добри практики носят дивиденти на своите изпълнители.



Онлайн:
Онлайн комуникацията дава не по-малка свобода и воля на въображнието. Голяма част от продажбите на книги (става дума за печатните издания) се пренесе във виртуалните книжарници. Почти няма сериозно издателство без собствен интернет сайт, а голяма част от тях развиват и лични страници в социалните мрежи, а също и блогове. И като стана дума за блоговете – един изключително интересен начин за прокарване на път пред една книга е добрата дума на блогъра или иначе казано едно стойностно ревю и малко лично отношение. Защо? Защото блогърите са обичани, уважавани и възприемани като лидери на мнение. Влизането във форумите, където се събират книголюбците и адекватното изказване на мнение по дадени въпроси, изгражда едно доверие, което в по-късен етап би могло да бъде само в плюс на издателя. Въпреки това не бива да изключваме публикациите в онлайн медиите. Все по-неделим елемент от пъзела стават социалните мрежи. Голяма част от живота си хората пренесоха именно там, затова, за да влезе в живота им, един издател трябва да знае как да се появи ...на стените им. Вариантите, които предлага Fаcebook например позволяват на издателите да спестят от печатни материали и пак да постигнат желания ефект – повече хора да чуят за работата им. От приложенията и игрите, които позволява да бъдат създадени във Fаcebook  също може да се извлече полза. Докато сме все още в социалните мрежи, ще си позволя да спомена Youtube, където доста издатели пуснаха тийзъри на предстоящи книги. Да видиш няколко секундно видео, особено ако е качествено, е далеч по-въздействащо от това да разгърнеш седмичният каталог на някоя верига, където са „строени” няколко книги. Навлизайки в едни среди, по-тясно свързани с киното, бих искала да отбележа промяната в продажбите на книги, които биват екранизирани.  Тя определено е възходяща.
В крак с технологичните революции, спокойно може да се помисли за разработването на апликация за мобилните телефони, която да обхваща дейността само на конкретното издателство, която я е разработило. Приложенията за смартфони набират все по-голяма популярност.
Истински връх в промотирането на нова книга е кампанията на Bing за автобиографичната книга на Jаy Z Decoded, която съчета в себе си всички querillа, virаl, interаctivе и какви ли още не похвати в рекламата, като основно заложи на превръщането на хората в неизменна част от самата кампания. Повече за нея можете да намерите тук.




Каквато и стъпка да решат да предприемат издателите, важно е отрано да помислят за доброто позициониране на книгата. В една рекламна кампания не финансирането е основно, а добрата идея, замисълът и креативното изпълнение. 





Като при всяка една кампания важно е да се определи таргетът, целите, каналите за стигане до таргет групата, постигане на целите и инструменти за анализ доколко успешни са били предприетите действия. Останалото са по-скоро щрихи в допълнение на вече поставени основи. В заключение бих искала да отбележа, че книгата като плод на творческата сила на човечеството позволява множество варианти за рекламиране  и популяризиране. Въпреки това за една успешна книга е важно преди всичко да бъде качествена. 
Източници: 


автор: Кристине Василева

Няма коментари:

Публикуване на коментар