Влада Урошевич- "Митология на съня"
Влязох по-рано, за да си намеря
място. Десетина минути преди да започне премиерата малко от местата бяха заети,
навън пушеха мъж и жена и си говореха на македонски, вътре в книжарницата
разговаряха възрастни хора- роднини и приятели на автора.
Седнах на едно столче (бяха от
тези сгъваемите, тесни и неудобни, та ми отне известно време и нерви докато се
понаместя) и се заоглеждах, незнаейки с какво друго да се занимавам.
Премиерите на постмодерна поезия
са най-доброто място и време за да си повдигнеш самочувствието. Повече от
сигурно е, че ако си под 50, ще си малцинство. Не че поезията е мъртва,
поезията е вечна и няма как някога да умре, просто по-младите живеят под
слънцето, а не над книгите и всъщност няма кой да ги вини за това. Все пак е
приятно да не си в свои води. Учудих се, че никой не ми обърна внимание.
Срещнах погледа на възрастната дама до мен няколко пъти, докато си бъркаше в
чантата, но изглеждаше като да мисли за нещо друго, а не за странното ми
присъствие. Май си търсеше очилата.
Влада Урошевич се оказа един от
първите хора, които видях, когато се настаних на втория ред от неудобни
столчета. Възрастен мъж, облечен в ситно кариран костюм. Цвят крем, много
приятен цвят, възрастните хора често го избират. Доколкото успях да видя, синеок,
но сега когато разглеждам снимки в интернет, човекът си има кафяви очи. Обръщам
внимание на цветовете неслучайно- Николай Урумов чете стихове от книгата, в
които се сменяха кинематографски пейзажни картини- бели пенливи морета, зелени
езера, златни къдрици. Цветовете са от значение.
Водещият откри премиерата на
македонски. Без нужда от превод. После подаде микрофона по ред на Любомир
Левчев (сладкодумието и крехкостта на походката му ме трогнаха на прага на
сълзите), поетът, художник и преводач на книгата Роман Кисьов и поетът Йордан Евтимов (който беше с тениска на
Judas Priest, чудя се дали и
той се е чувствал странно като мен, пък макар и само заради тениската си).
Премиерата премина в духа на
очертаване на границите на творчеството на Урошевич като жанр, стил на писане,
образи и внушения. Всеки от представящите прочете любимия си негов стих и
коментира какъв за него е Урошевич като поет в контекста на европейската
поезия.
Ще изброя моментите, които ми
направиха впечатление. Записвах си ги на откъснато листче на квадратчета, като
бяхме малки ги ползваме в часовете по математика;
1. Влада Урошевич поставя
началото на постмодернизма в македонската поезия;
2. Води се, че в македонската
поезия има 3 поколения автори- първите са по време на войната. Влада Урошевич е
от най-младото поколение.
3.Освен поезия е писал романи,
разкази и есета.
4. Вдъхновен е от сюрреализма;
критици наричат самия него сюрреалист;
5. Разказва приказки в
стихотворенията си; образи и събития, които звучат почти митологично,
невъзможно;
6. Обича да прави природата герой
в поезията си- често каквото и да се случва, се случва на върха на някоя
планина, на брега на океана, вътре в костилката на някой плод.;
7. ‘Митология на съня” е
илюстрирана с колажи, правени на компютър (!) от самия Урошевич, по предложение
на преводача Роман Кисьов. За първи път въобще Урошевич илюстрира сам собствена
книга(на компютър!);
8. Поезията- това са думи, които
се обичат помежду си. ;
9. Македонският в разговорна реч
може и да се разбира, ама като ти четат поезия в оригинал, не баш.
Книгата издава „Ерго”.
ЛУНА, ЖЕНА И ЗМИЯ
Тази вечер Луната е пълна
и не мога да спя.
Навън във нощта има една тъмна вода
над която клечи жена
и нейните ръце
крият нещо
от мен.
и не мога да спя.
Навън във нощта има една тъмна вода
над която клечи жена
и нейните ръце
крият нещо
от мен.
Аз желая тази жена
и не мога да спя.
Но около нея пълзят
животни със светещи зъби
и не ми дават
да пия
от тази вода.
и не мога да спя.
Но около нея пълзят
животни със светещи зъби
и не ми дават
да пия
от тази вода.
Тази вода ме привлича
и не мога да спя.
Под луната ясно се вижда
че на нейното дъно
лежи една глава
сред паднали листа
които гният.
и не мога да спя.
Под луната ясно се вижда
че на нейното дъно
лежи една глава
сред паднали листа
които гният.
Тази глава ми е страшно
позната
и не мога да спя.
Струва ми се че
нейното лице е мое:
върху очите ми лежи
свита сребърна
змия.
и не мога да спя.
Струва ми се че
нейното лице е мое:
върху очите ми лежи
свита сребърна
змия.
ТЪМНИ АВАНТЮРИ
Не си спомням защо съм
дошъл във града.
Това е тайна мисия, но някой ме е предал.
На гарата съм си забравил чадъра.
Не мога да се върна защото ме следят.
Това е тайна мисия, но някой ме е предал.
На гарата съм си забравил чадъра.
Не мога да се върна защото ме следят.
Загубил съм връзката, но
задачата е важна.
Търся в указателя на телефонната кабина.
Според несигурния договор идвам на пустия плаж.
Една жена плува към мене откъм черната подводница.
Търся в указателя на телефонната кабина.
Според несигурния договор идвам на пустия плаж.
Една жена плува към мене откъм черната подводница.
Тя е гола, скривам я под
моята мантия.
Бягаме по улиците които са хлъзгави и коси.
Следят ни полицаи преоблечени като музиканти.
Трябва им голямата ваза, която ние носим.
Бягаме по улиците които са хлъзгави и коси.
Следят ни полицаи преоблечени като музиканти.
Трябва им голямата ваза, която ние носим.
Във вазата има бомби и
тайни материали.
Целуваме се в една стая: нейните устни са солени.
Стрелят по нас от хеликоптер, докато тя ме гали.
Разбираме, че сега сме напълно обкръжени.
Целуваме се в една стая: нейните устни са солени.
Стрелят по нас от хеликоптер, докато тя ме гали.
Разбираме, че сега сме напълно обкръжени.
Но изхода на гарата е веднага
от стаята.
Минава се през коридор, без да се излезе навън.
Затваряме вратата зад нас, отиваме в гардеробната
и аз спокойно казвам: „Моля Ви, моят чадър”.
Минава се през коридор, без да се излезе навън.
Затваряме вратата зад нас, отиваме в гардеробната
и аз спокойно казвам: „Моля Ви, моят чадър”.
Христиана Хинова
Няма коментари:
Публикуване на коментар