„Всяка книга си намира читателя – важно е да ги срещнеш.“
Разкажи ни накратко с какво се занимаваш?
- Накратко съм редовен докторант по „Книгознание“ във ФЖМК на СУ „Св. Климент Охридски” и издател. Занимавам се също с продажба на книги и с корпоративни комуникации. Често работя по кампании за насърчаване на четенето.
Млада, амбициозна, ентусиазирана и вече управител на печелившо издателство. Смяташ ли, че специалността „Книгоиздаване“ ти дава предимство пред другите?
- Да, уверена съм. Освен личните качества и обстоятелствата, осъзнавам колко широк мироглед ми е дала специалността „Книгоиздаване”. Мои колеги в издателството също са завършили „Книгоиздаване”. Обучението по книгоиздаване ни позволява да разширим хоризонта си, да мислим за книгата като тяло и форма, да се обърнем към читателите и най-вече да разберем какви са практиките по света.
Можеш ли да определиш кое е най-трудно при създаването на една нова книга?
- Да си представя точния таргет. Опитвам се да визуализирам точно как читателят е застанал пред рафтовете с книги или разглежда в онлайн книжарница предложенията, как посяга към книгата, разлиства, прочита един абзац и решава, че това е неговата книга, как се прибира и отделя от времето. Всяка книга си намира читателя – важно е да ги срещнеш.
Купуват ли българите книги?
- За мен по-важен въпрос е дали четат, а не дали купуват. Ако имат желание да четат, ще намерят начин, а това ще се отрази и на продажбите. Ето защо е важно да работим с деца, да организираме кампании за насърчаване на четенето.
Какво, според теб, е бъдещето на книгата?
- Книгата е тотално променена в дигиталната среда, щастливи сме, че можем да живеем тук и сега. Представи си какво е било по времето на Гутенберг – нещо се случва, много неща се променят. 500 години по-късно и ние сме свидетели на промяна. Предизвикателствата са големи да отговорим на променениете читателски потребности. Уверена съм, че трансформацията на книжното тяло ни прави гъвкави.
Как предпочиташ да четеш – на хартия или в електронен вид?
- Няма значение за мен, но си признавам, че всички издания, на които държа, предпочитам да ги притежавам физически. Но откакто чета електронни книги, чета много повече – уплътнявам всяка свободна минута, защото винаги имам книга „под ръка”.
Как се надушва бестселър? :)
- Бестселърът се прави, не се надушва :) Понятието „бестселър” съдържа в себе си много свършена работа в минало време.
Скоро „Ентусиаст“ навърши 3 години. Трудно ли беше началото, как се разви издателството и към какво се стремите?
- Началото за моя изненада беше в пъти по-лесно от настоящето. Прeдизвикателствата пред едно младо издателство са ежедневни. Все още изграждаме марките „Ентусиаст” и „Апостроф”. Всеки ден е нов и интересен.
Би ли написала книга?
- Честно казано получаваме всеки ден ръкописи в издателството и се страхувам от нищо неказването, от писането заради самото писане. Надявам се винаги да имам добри приятели, които да ме спират.
И накрая, един съвет към бъдещите книгоиздатели...?
- Бъдете любознателни и не спирайте да търсите.
Благодаря за отделеното време!
Автор: Ирина Иванова
идол!
ОтговорИзтриване